Medanta

Medanta ammentaa energiansa neljästä yhteisestä arvosta

Kuplivuutta, yhteistyötä ja draivia – asiakkaan parhaaksi! Paljon tunteita ja tavoitteita sisältävät Medantan arvot syntyivät yhdessä miettimällä, ja ne näkyvät myös käytännössä. Nyt meistä jokainen kertoo, miten nämä arvot ovat osa päivittäistä työtämme.

Brändimme ydin Medantassa on, että haluamme helpottaa ihmisten elämää tekemällä parhaita mahdollisia työvaatteita. Kymmenvuotisen yritystaipaleemme kunniaksi koko tiimimme päivitti strategiamme ja arvomme alkuvuonna 2018.

”Yhdessä pohtimalla tiivistimme Medantan arvot neljään sanaan, joissa on sisällä paljon tunteita ja tavoitteita. Arvot on kuvattu englanniksi: Drive, Practical, Collaboration ja Bubbly. Koostimme niiden taustalla olevista ajatuksista myös sanapilvet suomeksi”, toimitusjohtajamme Anu Kivelä kertoo.

Hyvin rakennettu ja sisäistetty brändi on iso osa yrityksen pääomaa. Se on ennen kaikkea tunne, jonka saamme aikaan asiakkaissamme ja yhteistyökumppaneissamme: näiden on uskottava yrityksen brändiin ja rakastettava sitä.

”Brändi on vahva tunneside, joka antaa toiminnallemme suunnan ja perustuu luottamukseen. Uskon että me Medantassa olemme luoneet brändin, jonka ääni on uskottava, lämmin ja toimiva”, sanoo yrityksemme toinen perustaja, suunnittelu- ja tuotantojohtaja Taina Steiner.

Anu Kivelän mukaan arvojen miettiminen koko tiimin voimin auttoi löytämään juuri ne asiat, jotka muodostavat Medantan yhteisen sisäisen arvomaailman.

”Oli koskettavaa ja tunteikasta huomata, että Medanta merkitsee jotakin erityistä jokaiselle meistä.”

DRIVE – Hyvä draivi saa koko koneistomme pyörimään

”Uusiutuvaa uskallusta”

”Olemme 10 vuodessa myllertäneet kokonaan ajatuksen työpukeutumisesta. Ala oli pitkään konservatiivinen, ja olemme saaneet jo paljon aikaiseksi. Suunnittelemme itse kankaat, joissa on monia teknisiä ominaisuuksia ja jotka kestävät laitospesun. Tavoitteenamme on edelleen lisätä iloisuutta ja mukavuutta, tehdä kivan näköisiä vaatteita, joita on helppo hoitaa ja käyttää.

Me olemme ensimmäinen yritys, joka toi markkinoille laitospesun kestävän työvaatemalliston joustavasta materiaalista. Lanseerasimme myös potilasvaatteisiin täysin uudenlaisen materiaalin, silkinpehmeän neuloksen. Se kevyt ja hengittävä, eikä rypisty. Tämä kankaiden kehittämistyömme on vaikuttanut jopa kilpailutuksiin: asiakas on usein asettanut yhdeksi kilpailutuskriteeriksi vaatteen joustavuuden.

Myös antibakteerikäsittely on oma ideamme. Olemme siis edelläkävijöitä. Käytämme paljon aikaa tutkimiseen ja tuotekehittelyyn ja kehitämme uusia materiaaleja. Katsomme koko ajan myös tulevaisuuteen: joskus vaatteet voidaan ehkäpä monistaa 3d-tulostimella.”

Taina Steiner, suunnittelu- ja tuotantojohtaja

”Älykästä yrittäjähenkisyyttä”

”Loputon uteliaisuus ja halu ymmärtää asiakkaan tarpeita ajaa meitä medantalaisia myönteisellä tavalla eteenpäin. Tämä työmme on yhtäältä aivotyötä ja toisaalta käytännön tekemistä. Kun asiakkaallamme on uusi kysymys tai tarve, pohdimme yhdessä, miten löydämme mahdollisimman fiksun tavan toteuttaa toive. Tavoitteena on aina lopputulos, joka on asiakkaan kannalta optimaalinen.

Pohdinnan jälkeen alkaa käytännön työ, joka lopulta ratkaisee onnistumisen. Kaksi kenttähevostakin voi olla ominaisuuksiltaan yhtä hyviä, mutta voittajaksi nousee se, kumpi haluaa yrittää enemmän. Töppöstä vain töppösen eteen, kun on ylämäki!”

Susanne Stadius, myyntijohtaja

”Intohimoista rönsyilyä”

”Teemme yhdessä töitä hyvällä draivilla. Tyylimme on intohimoisen rönsyilevä: teemme välillä luovasti sivuloikan, ja sen jälkeen taas päämäärätietoisesti jatkamme yhdessä eteenpäin. Olemme positiivisen kiireisiä, ja fokuksemme on aina asiakkaassa.”

Minna Vikatmaa

PRACTICAL – Haluamme tehdä asiakkaillemme parhaita mahdollisia työvaatteita

”Asiakas kaikessa ykkösenä”

”Ilman asiakkaitamme emme tekisi yhtään mitään – eli meillä on aina asiakas ykkösenä kaikessa tekemisessämme. Tärkeä osa työtämme on kuunteleminen ja keskusteleminen. Yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa pääsemme nopeammin kaikille hyvään lopputulokseen. Osaamme kuunnella, mitä asiakas toivoo ja haluaa. Myös tuotannossa tehtaan edustajien kanssa käymme yhdessä läpi, miten voimme toteuttaa ideamme käytännössä.

Työasujen suunnittelu ja tuotannon pitäminen yhdenmukaisena on haasteellista. Lähtökohtamme on, että laadun on pysyttävä aina hyvänä. Perusmallistomme lisäksi teemme asiakkaille omia, brändinmukaisia mallistoja.

Uusien työvaatteiden suunnitteluun on varattava tarpeeksi aikaa niin asiakkaan kuin tuotannonkin kanssa. Lähdemme aluksi liikkeelle mood boardeista, joissa haemme muotokielen ja värimaailman eli lähtökohdat varsinaiselle suunnittelutyölle. Lopputulos näyttää kivalta ja helpolta, mutta taustalla on siis iso prosessi. Asiakkaalta saatu hyvä palaute kertoo, että olemme onnistuneet viemään koko prosessin onnistuneesti loppuun saakka.”

Helena Manninen, suunnittelija

COLLABORATION – Yhteistyö on menestyksemme salaisuus

”Uuden kehittämistä yhteistyöllä”

”Koko Medantan toiminta perustuu tiiviiseen yhteistyöhön asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa – ja yhteistyö lisääntyy koko ajan.

Meillä on erityistä, että otamme asiakkaat mukaan tutkimus- ja kehitystyöhön alusta asti. Myös sidosryhmät ovat erittäin tärkeitä. Pienenä yrityksenä emme voisi yksin kehittää uutta, siksi on hienoa, että voimme tehdä yhteistyötä esimerkiksi terveysteknologian osaajien kanssa.

Olemme aloittaneet myös kansainvälistymisen verkostoitumalla. Olimme esimerkiksi nyt vuonna 2018 Arab Health -messuilla Dubaissa yhdessä kolmen muun suomalaisyrityksen kanssa. Tarkoituksemme on yhdessä kehittää hankkeita myös Suomessa, esimerkiksi sairaaloiden pyykin- ja jätteenkäsittelyssä. Toimimme eri aloilla, mutta kaikilla meillä on tavoitteena infektioiden ehkäisy. Olemme yhdessä parempia ja viisaampia, ja yhteistyöstämme on hyötyä myös meidän kaikkien asiakkaille.”

Anu Kivelä, toimitusjohtaja

”Porukalla onnistumme parhaiten”

”Olemme kaikki erilaisia persoonia, joilla on myös erilaisia taitoja. Jokainen on osaaja omalla alueellaan. Apua saa aina tarvittaessa muilta – ratkaisemme ongelmat yhdessä. Porukalla saamme hommat tehtyä parhaiten ja palveltua asiakasta mahdollisimman hyvin.”

Kia Vikberg, varastonhoitaja

”Menestymisen edellytys on liike”

”Olemme värikäs ja rohkea joukko ja teemme työtä tiiminä. Kollegiaalisuus onkin yksi kantavista voimistamme. Ammatillinen osaaminen ja tiedon jakaminen on jokaisen projektin ja prosessin läpiviennin kannalta oleellista. Me kaikki tuemme ja osaamme tarvittaessa myös sparrata toisiamme. Arvostan yhteishenkeämme todella paljon – se on voimamme ja tuo iloa työhön!

Olemme oman alamme asiantuntijoita ja omia persooniamme. Yhtenäistä meille on, että olemme kaikki hyvin sitoutuneita työhömme. Menestymisen edellytys on liike, siksi viemme yhdessä asioita ja innovaatioita eteenpäin kunnianhimoisesti.”

Henna Saarikoski, myyntipäällikkö

BUBBLY – Ilman iloa tämä olisi tylsää!

”Ilolla ja yhdessä eteenpäin”

”Meissä on dynaamisuutta ja potkua, haasteidenkin edessä haluamme kääriä hihat ja ryhtyä toimeen. Laitamme ikään kuin nelivedon päälle ja etenemme määrätietoisesti omalla tyylillämme eteenpäin. Emme puske otsa rypyssä, vaan hyvä draivi tarkoittaa aina, että siinä on iloa mukana.

Teemme työtä aidosti tiiminä, ja tavoitteenamme saada asiakkaille juuri sellaisia tuotteita kuin he tarvitsevat. Halusimme esimerkiksi ideoida syksyn 2018 messuille työessun, jossa olisi jokin uusi twisti. Saimme nopeasti kehiteltyä ajatuksen, jonka Helena suunnittelijana piirsi tuotteeksi. Essun ideana on niskalenkki, jonka asiakas voi vaihtaa kulloisenkin teeman mukaan. Asiakas voi teettää lenkin esimerkiksi Roosa nauha -teemalla tai vaikkapa omista vanhoista pöytäliinoista, huiveista tai solmioista.

Valmistimme essusta prototyypit Tampereen messuille, ja nyt olen jo myynyt sitä eri asiakkaille. Kun tehdään ilolla ja yhdessä, matka ideasta toimivaksi tuotteeksi on siis erittäin lyhyt!”

Satu Mikkola, myyntipäällikkö

”Voitto himaan – ja kiitos!”

”Kaikki arvomme ovat läheisiä ja sidoksissa toisiinsa. Bubbly korostuu lopussa, kun saamme tehtävän maaliin ja voiton himaan. Pitää taputtaa itseään ja muita olkapäälle – tämä on muistettava tehdä myös kiireen keskellä.

Täytyy osata ottaa kiitos myös muilta vastaan. Nytkin meidät on valittu Kauppalehden menestyneimpien yritysten listalle, mikä on hienoa!”

Taina Steiner, suunnittelu- ja tuotantojohtaja