Medanta

Medantan tavoite Roosa nauha -kampanjaan: vähintään 15 000 euroa Syöpäsäätiölle!

Fakta, että syöpä koskettaa joka kolmatta suomalaista, vetää hiljaiseksi. Eli joka ikisellä meistä on lähipiirissä ihminen, joka on sairastanut tai sairastaa syöpää.

Oma äitini sairastui kaksi vuotta sitten. Kolmella ystävälläni on rintasyöpä ja yhdellä melanooma. Meillä on täällä omassakin työyhteisössä eletty rintasyöpä yhdessä läpi. Nämä ovat hurjia paikkoja ihmisen elämässä. Kun sen inhimillisen kärsimyksen ja surun näkee, iskee aluksi voimattomuuden tunne.

Meille medantalaisille oli itsestäänselvyys, että lähdemme mukaan Roosa nauha -kampanjaan. Kampanjan tämänvuotisen keulakuvan, laulaja Anna Puun sanoma ”Meissä on voimaa” osuu niin oikeaan. Tämä on nimenomaan yhdessä tekemistä. Ei riitä, että puhuu. Täytyy toimia.

Koen, että meidän kansalaisvelvollisuutemme on olla keräämässä yhteistä pottia – ja tehdä se ilolla. On väärin, että syöpätutkimuksen julkista rahoitusta on leikattu. Medanta lahjoittaa Roosa nauha -tuotosta 30 prosenttia Syöpäsäätiölle, minimissään 15 000 euroa.

Me lähdimme kampanjaan kierrätysidealla, mikä on yksi tärkeä arvo itsessään. Varastoomme jääneet työvaatteet ovat saaneet uuden elämän uniikkeina Roosa nauha -tuotteina, joita voi tilata verkkokaupastamme. Kierrätystuotteita ompelee Emmi Enlund, psykologian tohtori, joka teki meillä Medantassa lempiharrastuksestaan ammatin. Vaate, joka ei housuna tai paitana ole päätynyt kenenkään päälle, on saanut Emmin käsissä uuden elämän käsilaukkuna, joogaputkilona tai jumppakassina. Tuotteissa on Anna Puun suunnittelema kultainen salama.

En koskaan unohda hetkeä, kun lahjoitimme Annalle Roosa nauha -kampanjan aloitustilaisuudessa lääkärihousuista tehdyn kassin. ”Pakarakassi!” hän hihkaisi ja räjähti nauramaan.

Oikeassahan hän oli – housujen yläosasta tehty kassi näytti siltä kuin laukun omistaja kantaisi kahta pakaraa mukanaan. Tilanteessa myös meillä muilla naurua riitti. Elämässä huumori on olennaista – sen voimalla me kaikki jaksamme eteenpäin. Ja nyt me myymme peppu- tai pakarakassia rintasyöpätutkimuksen hyväksi.

Tämän vuoden kampanjan keulakuva Anna Puu, Medantan designer Helena Manninen, minä – ja se pakarakassi!

Roosa nauha -tilaisuudesta mieleeni iskostui myös Mike Monroen vilpitön tokaisu: ”Kaikkien miljonäärien pitäisi olla täällä, kun niillä on rahaa.”

Tuo on niin totta. Se raha tulisi tarpeeseen, mutta onneksi pienemmälläkin pääsee mukaan. Esimerkiksi meidän Roosa nauha -tuotteitamme saa 15 eurosta lähtien.

Mike tilasi itselleen Medantan uustuotantona tehdyn valkoisen hapsupuseron, ja sellainen oli myös Heidi Sohlbergilla kampanjatilaisuudessa päällä. Tuo on ehkä coolein palaute, mitä yrittäjä ja suunnittelija voi saada. Tunnemme todella onnistuneemme, kun tyyppi, jolla on noin hyvä maku ja joka on tarkka tyylistään, ihastuu meidän ideaamme.

Heidi Sohlberg esitteli Roosa nauha -tilaisuudessa valkoista hapsupaitaa, jollaisen myös Mike Monroe hankki itselleen.
Mike innostui reilunkokoisesta punaisesta Zeus-kassistamme ja koppasi sellaisen itselleen ja toisen vaimolleen jumppakassiksi.

Minuun itseeni kolahtaa lääkärin takin taskusta tehty pieni kassi. Ehkä se osuu helmasyntiini: tungen käsilaukkuni aina täyteen tavaraa. Myös joogikassi on mainio oivallus. Housut hyödynnettiin kokonaan – ei hukkapalan hukkapalaa. Lahkeista tehtiin kassi, johon mahtuu joogamatto tai pilatespötkylä. Ja vyötäröosasta syntyi se kuuluisa pakarakassi.

Osallistumistapoja on monia muitakin. Esimerkiksi Helsinki Hospitalin idea on mainio. Yritys hankki meiltä Medantasta henkilökunnalleen roosat paidat kampanjan ajaksi. Näin se ilahduttaa työntekijöitään ja samalla viestii asiakkailleen syöpäkeräykseen osallistumisen tärkeydestä.

P.S. Tutustu Roosa nauha -tuotteisiimme verkkokaupassamme. Myymme niitä myös Fastfood, Café & Ravintolamessuilla Tampereella 10.–11.10.2018, Hammaslääkäripäivillä Helsingissä 22.–24.11.2018 ja Infektioiden torjuntapäivillä Espoossa 6.–8.11.2018. Tuotteet on tehty käsityönä, joten niitä on rajallinen määrä.

Pääsin Mike Monroen kainaloon!